صفحات

۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

صف‌های دلاری ناپدید مي‌شوند؟

ازار ارز روز پنج‌شنبه در حالی شاهد عرضه دلار 1065 تومانی صرافی بانک‌ها به متقاضیان بود که قیمت دلار آزاد همچنان 1100 تومان است.
بر اساس اعلام قبلی بانک مرکزی، صرافی بانک ملی قیمت دلار آمریکا را در روز پنج‌شنبه به نرخ 1060 تومان به صرافان و1065 تومان به افراد عادی فروخت. صرافان مي‌بایست پس از دریافت دلار به نرخ 1060 تومان ،آن را به نرخ 1065 تومان بفروشند. طی دو هفته اول مهر ماه قیمت دلار آمریکا از حد 1060 تومان تا 1210 تومان و بازگشت به نرخ 1100 تومان در نوسان بوده است.
بانک مرکزی برای در کنترل گرفتن قیمت ارز با کاستن نرخ مرجع از رقم 10268 ریال در اول مهر ماه تا سطح 10198 ریال در روز هشتم و افزایش تا سطح 10669 ریال در روز دهم و مجددا کاستن تا عدد 10537 ریال در روز 15 مهر ماه به ایجاد مانورهایی در بازار بین بانکی ارز اقدام کرد.بانک مرکزی دلار را نیز با نرخ 1075 تومان به خریداران ارائه کرد و در روزهای اخیر این قیمت نیز تا 1065 تومان پایین آمده است.
با توجه به فاصله 35 تومانی قیمت دلار بانکی و دلار بازار آزاد، احتمال تداوم وجود صف‌ها برای سودجویی از این شغل موقتی و البته پرمنفعت تا روزهای آینده وجود دارد .اگرچه مدیر صرافی بانک ملی به پایان این وضعیت بیشتر از پیش امیدوار است. خبرگزاری فارس به نقل از وی نوشته است که «طي روزهاي اخير مردم به اين نتيجه رسيدند كه قيمت دلار در حال كاهش است و به همين دليل در روز پنج‌شنبه صف‌هاي مقابل صرافي‌ها خيلي كمتر از روزهاي قبل بود.
اسدپور ابراز اميدواري كرده در هفته آينده ديگر ازدحامي در مقابل صرافي‌هاي مجاز كه ارز دولتي مي‌فروشند، مشاهده نشود.»
در عین حال به گفته برخی کارشناسان، سیاست‌های «صادرات محور» آتی ایجاب مي‌کند که نرخ ارز رو به افزایش داشته باشد و از سوی دیگر در آستانه اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها، برخی دیگر واقعی‌تر شدن قیمت ارز را ناگزیر مي‌دانند. البته مدیریت نرخ ارز در بانک مرکزی با ساختار نظام ارزی شناور مدیریت شده را نباید از نظر دور داشت.
روز پنج‌شنبه قیمت سایر ارزها با تغییرات چندانی همراه نبود .در عین حال یورو با افت 5 تومانی قیمت تا 1530 تومان ارزان شد و پوند انگلیس نیز با کاهش 20 تومانی به نرخ 1810 تومان به مشتریان اعلام شد.
قیمت سکه ثابت ماند
روز پنج‌شنبه با وجود نوسان قیمت طلا بین کف قیمت 1327 دلار و رکورد 1365 دلار در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه بهار آزادی بدون تغییر نسبت به نرخ روز قبل اعلام شد.سکه بهار آزادی 348 هزار تومان، سکه طرح قدیم 365 هزار تومان، نیم سکه 175 هزار تومان و ربع سکه 88 هزار تومان به خریداران پیشنهاد شد. به نظر مي‌رسد بازگشایی بازار سکه و طلا و همچنین تزریق سکه در بانک کارگشایی به بازار از جمله مهمترین دلایل تثبیت قیمت سکه در این روز باشد.
روز گذشته قیمت طلا پس از نوسان تا رکورد 1365 دلاری تا 1325 دلار نیز پایین آمد که افزایش اندک ارزش دلار در مقابل یورو و انتظار بازارهای بین‌المللی برای اعلام نرخ بیکاری در آمریکا، مهمترین دلیل این نوسانات بوده است.
نرخ دلار پنج‌شنبه به 1065 تومان رسيد
مدير صرافي بانك ملي از كاهش ازدحام جمعيت در مقابل صرافي‌ها براي خريد دلار دولتي طي روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت: در اين تاريخ دلار به صرافي‌ها با قيمت 1060 تومان و به متقاضيان عادي 1065 تومان فروخته شد.
اسداله اسدپور در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعيت بازار فروش دلار دولتي در روز پنج‌شنبه،‌ اظهار داشت: به نظر مي‌رسد طي روزهاي اخير مردم به اين نتيجه رسيدند كه قيمت دلار در حال كاهش است و به همين دليل در روز پنج‌شنبه صف‌هاي مقابل صرافي‌ها خيلي كمتر از روزهاي قبل بود.
مدير صرافي بانك ملي اضافه مي‌كند: در ساعت 14 ديروز (روز پنج‌شنبه)، مقابل صرافي بانك ملي ديگر هيچ صفي نبود و به تمام مراجعه‌‌كنندگان دلار فروخته شد. وي با بيان اينكه در اين تاريخ 25 ميليون دلار تا ساعت 14 بعد از ظهر فقط در صرافي بانك ملي فروخته شد، افزود: صرافان با نرخ 1060 تومان و مردم عادي با نرخ 1065 تومان از اين صرافي دلار خريدند.
اسدپور ابراز اميدواري كرد در هفته آينده ديگر ازدحامي در مقابل صرافي‌هاي مجاز كه ارز دولتي مي‌فروشند، مشاهده نشود.
مدير صرافي بانك ملي تحريم‌ها را دليل اصلي گراني ارز طي هفته گذشته عنوان و تصريح كرد: به همين خاطر است كه مردم به سراغ دلار مي‌آيند، البته 95 درصد مردمي كه هم‌اكنون مقابل صرافي‌ها در صف ايستاده‌اند دلالان خياباني هستند.
وي تاكيد كرد: درصد بسيار كمي از جمعيتي كه مقابل صرافي‌هاي فروشنده دلار دولتي به صف مي‌ايستند، صرافان هستند. حتي مي‌توان گفت اصلا صرافان براي تهيه ارز در صف نمي‌مانند.
محمود بهمني پنج‌شنبه هفته گذشته در مورد وضعيت نابسامان بازار سكه و ارز طي دو هفته اخير، گفته بود: بانك مركزي در مورد بازار سكه و ارز تصميم گرفته كه قيمت ارز را به حالت اوليه برگرداند و با توجه به اينكه قيمت سكه هم كاذب افزايش يافته، بانك مركزي در تلاش است قيمت سكه را مطابق بازارهاي جهاني تعديل كند.
وي گفت: قطعا بانك مركزي با برنامه‌ريزي‌هاي خود حداكثر تا هفته آينده قيمت سكه و ارز را به وضعيت عادي و مناسب برخواهد گرداند. به گفته رييس كل بانك مركزي، قيمت دلار به هر ميزان در سطح جهاني باشد، بانك مركزي قيمت آن را به سطح حداكثر 1060 تومان برمي‎گرداند.
رييس كل بانك مركزي، وزير اقتصاد و معاون وي هر كدام در سخناني جداگانه از برنامه‌هاي كنترلي بازار ارز خبر داده و تاكيد كرده بودند: نرخ دلار تا پايان هفته جاري به 1060 تومان كاهش پيدا خواهد كرد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: