صفحات

۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

طولاني‌تر شدن صفهاي خريد دلار و سكوت بانك مركزي

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8907211415



خبرگزاري فارس: افزايش و شلوغي صف‌هاي خريد دلار دولتي در مقابل صرافي‌هاي خيابان فردوسي امروز به جايي رسيد كه صداي اعتراض بسياري از مردم درآمد و اين افراد خواستار برخورد بانك مركزي با صرافي‌هاي متخلف شدند، اين در حالي است كه بانك مركزي در برابر وضعيت موجود سكوت كامل اختيار كرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» امروز هم مشابه روزها و هفته‌هاي گذشته صف‌هاي خريد دلار دولتي با هياهويي خاص در خيابان فردوسي با قوت پابرجاست و سر و صداها و هياهوها براي خريد دلار دولتي با هدف كسب سود و افزايش قدرت پول براي برخي از مهلت حاضر در اين صف‌ها ادامه دارد.
طي روز جاري باز هم مردم با اين تصور كه دلار گران مي‌شود و اگر امروز دلار بخرند بهتر از فردا است از نخستين ساعات صبح در مقابل صرافي‌هاي خيابان فردوسي صف تشكيل داده و در انتظار خريد دلار دولتي هستند.
با نگاهي به جمعيت به راحتي مي توان تشخيص داد كه چه كسي به طور واقعي در اين شرايط به دلار احتياج دارد و چه كسي با نيت و هدف ديگري در صف ايستاده است.
مشاهدات خبرنگار فارس از صرافي‌هاي خيابان فردوسي حاكيست با گذشت زمان و با رد شدن عقربه‌هاي ساعت به جاي اينكه از جمعيت مقابل صرافي‌هاي فروشنده دلار دولتي كاسته شود جمعيت بيشتري اضافه مي‌شود.
به نظر مي‌رسد اين روزها مردم با مشاهده جمعيت حاضر در مقابل برخي صرافي‌هاي مجاز و البته فروشنده دلار دولتي بيشتر به اين سمت حركت مي‌كنند تا سرمايه خود را به اين بازار سوق دهند و بر اين باورند كه بازار ارز بهترين بازار براي سرمايه‌گذاري در شرايط فعلي است،البته اين التهاب در بازار ارز براي هر كسي بد شده باشد براي صرافان و دلالان كاملا به صرفه بود و به عبارتي با شايعه‌ پراكني‌هايي مبني بر تحريم و شروع شدن هدفمندي يارانه‌ها التهاب بازار به اسم ... و به كام صرافان و دلالان شده است.
چك و چانه برخي از جمعيت حاضر در صف با دلالاني كه كنار صف‌ها را بالا و پايين مي‌كنند يكي ديگر از مواردي است كه نگاه‌ها را به خود معطوف مي‌كند، دلالاني كه با دلارهاي در دست خود سعي مي‌كنند از اين قافله عقب نمانند و به هر نحوي كه شده خريداران خود را پيدا مي‌كنند اين روزها بيكار نيستند و البته ناگفته نماند كه اين افراد مشتريان خاص خود را هم دارند.

* دلالان امروز دلار را 1090 تومان مي‌فروشند

امروز دلالان خيابان فردوسي دلار را با نرخ 1080 الي 1090 تومان به مردم فروختند همچنين صرافي‌هايي هم هستند كه دلار را با نرخ 1050 تومان مي‌خرند و 1055 مي‌فروشند.
تخلفات صرافي‌هاي خيابان فردوسي درحالي صورت مي‌گيرد كه بارها مقامات اقتصادي كشور از برخورد جدي با صرافي‌هاي متخلف خبر دادند و از رفت‌وآمد بازرسان بانك مركزي در اين خيابان خبر دادند.
البته خبرنگار فارس روز گذشته يكي از بازرسان بانك مركزي را در حين تهيه گزارش مشاهده كرد ولي وي اجازه انتشار سخنان جالب خود را نداد. فقط سوالي كه در اين بين مطرح است نبود و يا مشهود نبودن اقدامات و گزارشات اين بازرسان در سطح بازار است.

* بسته شدن بي دليل يكي از صرافي‌ها پس از خريد ارز توسط 8 مشتري

گزارش خبرنگار فارس حاكي‌است، يكي از صرافي‌ها كه با اعلام اينكه امروز دلار دولتي مي‌فروشد و جمعيت زيادي را مقابل صرافي خود به صف كرده بود بعد اينكه مردم ساعت‌ها در صف باقي ماندند با راه انداختن 7 الي 8 نفر از جمعيتي كه در صف ايستاده بودند خيلي راحت و بدون هيچ توجهي به جمعيت در انتظار، درب را به روي مردم بست.
خانمي كه به گفته خود براي خريد دلار به منظور مسافرت در صف ايستاده است به خبرنگار فارس مي‌گويد: از ساعت 9 صبح در صف بوديم و الان اين صرافي به راحتي درب مغازه را بست.
وي ادامه داد: بانك مركزي بايد پاسخگوي شرايط فعلي بازار باشد؛ بازرسان بانك مركزي بايد اين شرايط را مورد بررسي قرار دهند البته اگر بانك مركزي بازرسي رابه خيابان فردوسي فرستاده باشد.

* دعواهاي زرگري براي فروش دلار به دلالان

يكي ديگر از افرادي كه در بين جمعيت ايستاده‌ است ضمن اشاره به دعواهاي بين صرافان به خبرنگار فارس مي‌گويد: تمام دعواهايي كه در اين صف‌ها راه مي‌اندازند زرگري است.
وي با اشاره به بسته بودن صرافي فروشنده دلار دولتي و صف طويل جمعيت مقابل اين صرافي، ادامه مي‌دهد: اين صرافي هم فقط به همين دلالان دلار مي‌فروشد و هر چند ساعت يك بار خودشان دعوا راه مي‌اندازند و درب مغازه را مي‌بندند و بعد از اينكه فضا آرام شد دوباره درب را باز مي‌كنند.

* خريد دلار ه دليل نگراني اقتصادي

فرد ديگري كه از انتظار در صف دلار دولتي پشت درب بسته يكي از صرافي‌هاي خيابان فردوسي، به شدت گله‌مند است به خبرنگار فارس مي‌گويد: به خاطر نگرانيهاي اقتصادي كه دارم، سرمايه‌اي كه سال‌ها با زحمت جمع كردم به اينجا آوردم تا دلار بخرم و سود كنم.
وي اضافه مي‌كند: اما الان چند روز است كه مي آيم ولي از ترسم و بخاطر شلوغي به منزل برمي‌گردم. امروز هم كه هم شلوغ‌تر از ديروز شده و هم صرافي ها با مكافات دلار مي فروشند.

* رسانه ها ياري كنند؛ بانك مركزي كنترل كند

درحالي كه خبرنگار فارس مشغول تهيه گزارش ميداني از بازار ارز طي روز جاري در خيابان فردوسي بود جمعيتي كه مقابل صرافي‌هاي فروشنده دلار دولتي ايستاده بودند به نزد وي آمدند و با درخواست ازوي مبني بر انتشار وضعيت موجود بازار خواستار توضيح مقامات مربوطه در اين زمينه شدند.
زماني كه خبرنگار فارس با مسئولان بانك مركزي، براي كسب اطلاع از وضعيت صرافي‌ها تماس گرفت، آنها خيلي راحت و بي‌توجه از وضعيت بازار از هرگونه پاسخگويي خودداري كردند.
اين بار اولي نيست كه بانك مركزي در مقابل وضعيت بازار سكوت كرده و تصميم ندارد اعلام كند كه چرا بازار به حالت قبلي برنمي‌گردد.
البته بهمني در هفته‌هاي گذشته از كنترل بازار توسط بانك مركزي خبر داد ولي تا كنون علي رغم عرضه ارز دولتي به بازار، هيچ آرامشي در اين بازار به چشم نمي‌خورد و بلكه روز به روز شاهد جريانات جديد در اين بازارها هستيم.

* تلاطم بازار ارز و سكوت بانك مركزي؛ طولاني شدن صف‌هاي خريد ارز

مشاهدات خبرنگار فارس حاكي‌است، طي روزهاي اخير بازار ارز برخلاف برخي اظهار‌نظر‌ها و اخبار نه تنها آرام نشده بلكه بسياري از افرادي كه هيچ آشنايي با دلار ندارند و حتي كاربرد آن را هم نمي‌دانند به خيابان‌ها كشانده است؛ سرگرداني برخي از مردم كه به دلار احتياج دارند ولي نمي‌دانند از دلالان دلار بخرند و يا در صف خريد دلار دولتي بايستند نيز از ديگر مواردي است كه در هنگام مراجعه به خيابان فردوسي به راحتي مشهود است. 

هیچ نظری موجود نیست: