صفحات

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

دلار 400 تومانی موجب توقف صادرات می‌شود/ ورشکستگی 200 بانک دیگر در آمریکا


بهمنی :
دلار 400 تومانی موجب توقف صادرات می‌شود/ ورشکستگی 200 بانک دیگر در آمریکا
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال 200 بانک دیگر در آمریکا ورشکست شوند، گفت: اگر بخواهیم دلار را بیش از اندازه روی 300 یا 400 تومان نگاه داریم، صادرات به سرعت متوقف و سرمایه‌ها تخلیه می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز در همایش "تهدیدهای صادرات و سرمایه گذاری و بازتاب مناسب به آنها" در تهران با اشاره به اجلاس اخیر بانک جهانی در آمریکا گفت: در این اجلاس برخی در پی صادر کردن قطع نامه ای بر علیه ایران مبنی بر تامین مالی تروریسم و پولشویی داشتند که با کمک وزیر اقتصاد از این کار جلوگیری شد.
وی گفت: در این اجلاس، ایران مطرح کرد که کدام یک از بانکهای ایرانی در طول تاریخ حتی یک حساب بدون شماره بوده و LC باز کرده اند، اما همان کشوری که ایران را به پولشویی متهم می کرد، حساب بدون اسم و رمز باز کرده است، ایران پولشویی می کند یا آنهایی که ما را متهم می کنند؟
بهمنیبا اشاره به تعداد شهدای ایرانی در مرزهای افغانستان، عنوان کرد: این در حالی است که ایران را به حمایت از قاچاق و قاچاقچی و تامین مالی تروریسم متهم می کنند.
وی در ادامه گفت: برای حمایت از صادرات و سرمایه گذاری، نیاز به شناخت بازارهای جهانی وجود دارد، همچنین نیاز است بدانیم که کشورهای هدف چه شرایط اقتصادی دارند تا بتوانیم رقیب خوبی برای صادرات باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس آخرین گزارشات، 6 بانک آمریکایی از جمله 2 بانک معتبر به دنبال ورشکستگی 40 بانک، ورشکست شدند.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال نیز 200 بانک دیگر در آمریکا ورشکست شوند، گفت: در ماه نخست 2010، 15 بانک دیگر در آمریکا ورشکست شدند.
بهمنی با بیان اینکه وزیر خزانه داری آمریکا، سرمایه گذاری 33 میلیارد دلاری در بانک های کوچک آمریکا برای کمک به واحدهای کوچک تولیدی را پیشنهاد کرده است، گفت: چنین نیز به عنوان صادر کننده بزرگ از آلمان و تونس در سال گذشته پیشی گرفت.
وی بزرگترین نگرانی آمریکا را در حال حاضر یافتن منابع از کشورهایی همچون ژاپن و انگلستان عنوان و بیان کرد: جنرال رزرو اعلام کرده که به زودی نرخ بهره خود را برای جذب منابع بیشتر افزایش می دهد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بحران های مالی، بدهی ما و کسری های کشورهای یونان، اسپانیا و پرتغال و تاثیرات منفی آن بر بازارهای جهانی گفت: به زودی کشورهای ایرلند و ایتالیا نیز به آنها می پیوندند.
وی با بیان اینکه یورو از مهمترین ارزهای جهان است که 26 درصد ذخایر ارزی دنیا را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: ورشکستگی قریب الوقوع یونان که دارای ذخایر ارزی 3.5 میلیارد دلاری در مقابل بدهی خارجی 45 میلیارد دلاری است، بر بازارهای دنیا تاثیرگذار خواهد بود.
بهمنی سفته بازی و معاملات سوداگرانه و فعالیتهای دلالان بازار و بورس بازی ها و تغییر قیمتها و کسب درآمدهای هنگفت در کوتاه مدت را از دلایل کسری بودجه یونان ذکر کرد و گفت: یونان از صندوق بین الملی پول تقاضای 45 میلیارد دلار وام برای نجات خود در مرحله اول را کرده است و آمریکا نیز به دنبال فرصتی بود که برابری پول خود را در مقابل یورو افزایش دهد، با این کار موافق است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه 16 کشور منطقه یورو تحت تاثیر بحران ها و ورشکستگی ها قرار خواهند گرفت، خطاب به صادر کنندگان گفت: صادر کنندگان باید در صادرات کالاها و تجارت بین المللی به این امر توجه داشته باشند.
بهمنی ادامه داد: کشورهایی که خواستار تبدیل ذخایر ارزی از دلار به یورو بودند، بعد از این شرایط ترجیح دادند که روی دلار بایستند و پیش بینی اقتصاد دانان آمریکایی که فرصت برای آنها و تهدید برای اروپا خواهد بود، محقق شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه صادر کنندگان ایرانی در قبال صدور کالاهای خود به برخی کشورها یورو دریافت می کنند، وزارت بازرگانی باید تمهیدات لازم برای حمایت از صادر کنندگان از طریق دولت را به عمل آورد و راهکار ارائه کند.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال صادر کنندگان مبنی بر دلایل عدم افزایش نرخ ارز در بازار گفت: اگر میانگین نرخ تورم در ایران را 16 درصد در سال در نظر بگیریم و نرخ تورم جهانی را 2 درصد، به اندازه ما به التفاوت 14 درصدی آن در سال ضرر خواهیم داشت.
بهمنی افزود: در برنامه چهارم پیش بینی شده بود که باید قیمت ارز با توجه به مابه التفاوت قیمت ارز داخلی و خارجی تعیین شود که صادر کنندگان وضعیت خود را حفظ کنند.
وی گفت: بر اساس مصوبه، بانک مرکزی باید کاری کند که هرگز افزایش دارایی خارجی در پایان سال نداشته باشیم .
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: وقتی نفت را می فروشیم، پول به خزانه بانک مرکزی می رود و ما معادل آن پول را ریال به دولت می دهیم. آن ارز مربوط به دولت نیست و ارز بانک مرکزی و افراد جامعه است.
بهمنی ادامه داد: اگر به بانک مرکزی بگویند که دارایی های خارجی اضافه شود، ما برای این کار باید ارز را در بازار به فروش برسانیم، اگر نفروشیم افزایش دارایی های خارجی را خواهیم داشت که این امر خلاف قانون است.
وی تصریح کرد: باید برای این کار پول و اسکناس چاپ کنیم که چاپ اسکناس به معنای تورم است، تورم حاصل شده نیز مجددا صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد و قیمت تولیدات داخلی را افزایش می دهد و دور تسلسل باطل ایجاد می شود.
بهمنی با اشاره به صادرات 23 میلیارد دلاری و واردات 58 میلیارد دلاری سال 87 و صادرات 25.6 و واردات 50 میلیارد دلاری سال 88 گفت: صادرات سال گذشته 2 برابر واردات بوده است که بیشتر آن نیز واردات ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات و مواد اولیه واحدهای تولیدی بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ارز خود را در بازار بیش از اندازه وارد نخواهد کرد، تاکید کرد: روند سطحی افزایش قیمت دلار را در چند سال گذشته داشته ایم.
وی با تاکید بر اینکه بازار عرضه و تقاضا قیمت ارز را در بازار تعیین می کند، گفت: قیمت دلار طی یک ماهه گذشته 30 تا 40 تومان افزایش یافته است.
بهمنی افزود: اگر بخواهیم ارز را بیش از اندازه روی 300، 400 تومان نگاه داریم، صادرات به سرعت متوقف و سرمایه ها تخلیه می شود. البته بر اساس قانون، قیمت ارز شناور مدیریت شده است.
وی گفت: اگر قیمت ارز افزایش یابد، جلوی آن را نخواهیم گرفت، نمی توانیم منابع را تزریق کنیم که قیمت یورو را بالا نگه داریم، وقتی که نسبت های جهانی آن در حال کاهش است.
بهمنی از اختصاص 1.5 میلیارد دلار به صادرات در دی ماه امسال خبر داد و گفت: برای کمک به بخش صادرات نیز سهم 8 درصدی در بسته بانک مرکزی پیشنهاد شده است، سال گذشته از رقم 400 میلیارد ریالی که قرار بود به این بخش اختصاص داده شود، تنها برای 32 هزار میلیارد ریال تقاضا وجود داشت، بنابراین رقم امسال 8 درصد در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز افزایش خواهد یافت.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به درخواست افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و سرمایه بانکها از مجلس گفت: کل منابع سیستم بانکی یعنی 104.3 درصد به تسهیلات اختصاص یافته و بنابراین بانکها نیاز به تامین مالی دارند، این در حالی است که جذب سرمایه های خارجی نیز برای تامین نیازهای مالی باید در دستور کار قرار گیرد.
وی گسترش کارگزاری ها و شعب در خارج کشور را از برنامه های اجرا شده در این راستا دانست و گفت: نرخ ارز را مدیریت کردیم و برای پوشش ریسک آن پیش بینی هایی صورت گرفته است.
بهمنی رقم نقدینگی پایان سال گذشته را 233 هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: بانک مرکزی سیاست انقباضی در پیش گرفته است، اگر چنین بود رقم رشد نقدینگی از 15.9 درصد پایان سال 87 به 17.9 درصد و هم اکنون به 23.9 درصد افزایش نمی یافت، افزایش تزریق نقدینگی نشان دهنده سیاستهای انبساطی برای کمک به بخش های اقتصادی کشور است.
رئیس کل بانک مرکزی بر ایجاد ثبات اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: این ثبات ایجاد شده در پایان سال گذشته باعث کاهش نرخ تورم علی رغم افزایش نقدینگی شد که این امر افزایش سرمایه گذاری خارجی را در بر می گیرد.
وی بر نظارت بر تسهیلات بانکی تاکید کرد و گفت: 800 میلیارد ریال از تسهیلات اختصاص داده شده که برای حفظ اشتغال و غیر بوده به بخش مسکن در شمال تهران اختصاص یافته است. بهمنی ساماندهی بازارهای غیر متشکل پولی را از عوامل موثر بر کاهش تورم عنوان کرد.

امانت داري و اخلاق مداري 
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز است.   

هیچ نظری موجود نیست: