صفحات

۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

فروش دلار دولتي مشروط شد


دنياي اقتصاد- مشاهدات خبرنگاران از صرافي‌هاي خيابان فردوسي حاكي است به موجب بخشنامه بانك مركزي، بايد عرضه دلار فقط با ارائه بليت و پاسپورت متقاضيان صورت بگيرد، هرچند كه برخي از صرافي‌ها كماكان تنها به مشاهده كارت ملي و ساير مدارك شناسايي خريداران اكتفا مي‌كنند. مشروط شدن فروش دلار دولتي موجب شده تا صف‌هايي كه پيش از اين در خيابان فردوسي براي خريد دلار دولتي تشكيل مي‌شد، تقليل يابد و فقط مسافران يا همان نيازمندان حقيقي موفق به خريد دلار شوند.

دلار فقط با ارائه بليت و پاسپورت
فروش دلار دولتي مشروط شد
مشاهدات خبرنگار فارس از صرافي‌هاي خيابان فردوسي حاكي است به موجب بخشنامه بانك مركزي، بايد عرضه دلار فقط با ارائه بليت و پاسپورت متقاضيان صورت بگيرد، هرچند كه برخي از صرافي‌ها كماكان تنها به مشاهده كارت ملي و ساير مدارك شناسايي خريداران اكتفا مي‌كنند.
ديروز مدیر صرافی بانک ملی از ارائه پیشنهاد فروش دلار در قبال بلیت پروازهای خارجی و در محل فرودگاه خبر داده بود.
طي روز گذشته صرافي‌هاي خيابان فردوسي با قيد اين شرط كه فروش دلار تنها در قبال ارائه بليت و پاسپورت به اشخاص حقيقي صورت خواهد گرفت، اقدام به فروش دلار حداكثر تا 2000 دلار نمودند.
اين اقدام موجب شده تا صف‌هايي كه پيش از اين در خيابان فردوسي براي خريد دلار دولتي تشكيل مي‌شد، تقليل يابد و فقط مسافران يا همان نيازمندان حقيقي موفق به خريد دلار شوند. تصميم جديد بانك مركزي و ابلاغ آن به صرافي‌ها، خروج دلالان را از صف‌هاي دلار به همراه داشت، ولي اين به معناي بيكار شدن دلال‌ها تلقي نمي‌شود؛ چرا كه اين افراد بيكار نمانده و مبادرت به خريد و فروش دلار در حوالي خيابان مي‌كنند.
مشاهدات خبرنگار فارس حاكي است، جمعيتي كه پيش از اين در مقابل صرافي‌هاي ملي و ملت براي خريد دلار منتظر مي‌ماندند كه البته اين افراد فقط صرافان مجاز بودند، طي روز گذشته ديگر مشاهده نمي‌شدند، چرا كه با شرايط جديدي كه بانك مركزي براي فروش دلار ابلاغ كرد، اين افراد خيلي سريع‌تر توانستند دلار مورد نياز خود را خريداري كنند.
البته فروش دلار با قيد بليت و پاسپورت فقط منوط به تعداد كمي از صرافي‌هاي خيابان فردوسي مي‌شود؛ جمعيتي كه تا روز پنج‌شنبه مقابل تعداد معدودي از صرافي‌ها صف مي‌كشيدند با قيد شرايط جديد به صرافي‌هايي مراجعه مي‌كنند كه قيد و شرطي براي فروش دلار در نظر نگرفته‌اند، به اين معني كه در خيابان فردوسي باز هم صرافاني هستند كه تنها با ارائه كارت ملي به مردم عادي يا همان دلالان امروزي دلار مي‌فروشند.
اقدام برخي از صرافي‌ها مبني بر فروش دلار فقط با ارائه بليت و پاسپورت، خشم و عصبانيت برخي از دلالان را به همراه داشته است؛ اين دلالان در واكنش به اين اقدام صرافي‌ها به خبرنگار فارس مي‌گويند، قرار دادن اين شرط فقط موجب سود كردن صرافان است. يكي از دلالان كه همه روزه در خيابان فردوسي به خريد و فروش ارز با قيمت آزاد مي‌پردازد، چنين مي‌گويد: وقتي كه صرافان اين صف‌ها را مي‌گذارند تنها به تعداد كمي از متقاضيان دلار مي‌فروشند و مابقي را نزد خود نگه مي‌دارند، وي تاكيد مي‌كند صرافان مابقي دلارها را با نرخ آزاد به دلال‌ها مي‌فروشند.
طي روز گذشته صرافي‌هاي مجاز با قيمت 1050 تومان و دلالان با قيمت 1090 تومان دلار را به مردم مي‌فروختند.
گزارش خبرنگار فارس حاكي است نوسانات بازار ارز در حالي همچنان ادامه دارد كه بانك مركزي از كنترل اين بازار خبر داده بود، اما آنچه در واقعيت به چشم مي‌خورد ثابت ماندن قيمت دلار از روز چهارشنبه تاكنون است.
دلار به مردم عادي در فرودگاه‌ها فروخته شود
مدير صرافي بانك ملي از ارائه درخواستي به رييس كل بانك مركزي مبني بر فروش دلار در فرودگاه‌ها در قبال ارائه بليت و گذرنامه و فروش دلار به صرافي‌ها با قيمت 1045 تومان و مردم عادي با قيمت 1050 تومان خبر داد و گفت: هم‌اكنون افرادي در صف‌ها مي‌ايستند كه دلال هستند؛ اصلا فروش دلار در قبال ارائه كارت ملي صحيح نيست. اسد‌اله اسدپور در گفت‌وگو با فارس ضمن تشريح وضعيت فروش ارز در صرافي بانك ملي طي روز گذشته،‌ اظهار كرد: قيمت فروش دلار براي صرافي‌هاي مجاز 1045تومان و مردم عادي 1050 تومان بود.
وي با بيان اينكه بيشتر جمعيتي كه مقابل اين صرافي در صف ايستادند، صراف‌ هستند، افزود: درحالي كه صرافي‌هاي ملي و ملت فقط به صرافان و كساني كه داراي مداركي مانند گذرنامه و بليت هستند دلار مي‌فروشند، ولي بازهم در صف‌هاي مقابل صرافي‌هاي ديگر عمدتا دلالان حضور دارند. مدير صرافي بانك ملي از فروش 20 ميليون دلار تا ساعت 12 بعدازظهر روز گذشته به صرافي‌ها و اشخاص حقيقي داراي مدارك معتبر خبر داد و گفت: صرافي بانك ملي به تمام صرافي‌هاي تهران و شهرستان‌ها دلار مي‌فروشد؛ خيلي كم در صف اين صرافي افراد غير «صراف» حضور دارند.
وي در ادامه به صحبت‌هاي خود با رييس كل بانك مركزي اشاره و تصريح كرد: از آقاي بهمني درخواست كردم تا تمامي كساني كه بليت و گذرنامه دارند از فرودگاه دلار مورد نياز خود را تامين كنند. مدير صرافي بانك ملي تاكيد كرد: كساني كه احتياج ندارند نبايد در صف خريد دلار بايستند، زيرا پول رايج كشور ريال است و براي سبزي خريدن و مصارف روزانه نيازي به دلار نيست و اين ارز در اين موارد كاربرد ندارد. وي اضافه كرد: بايد به مصرف‌كننده واقعي دلار فروخته شود و دليلي ندارد كه با ارائه كارت ملي به اشخاصي كه احتياجي ندارند دلار فروخته شود.
اسدپور خاطرنشان كرد: با باز شدن راه حواله‌هاي ارزي بايد وضعيت خريد و فروش دلار در بازار به حالت عادي برگردد.
مردم بی‌توجه به توصیه‌هاي بانک مرکزی هنوز دلار مي‌خرند
صرافی‌هاي بازار ديروز مجاز شدند که هر دلار را 1050 تومان به مردم عرضه کنند، در عین حال ادامه روند کاهشی نرخ دلار در بازار در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. اسدالله اسدپور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: امروز (ديروز) صرافی‌هاي بانکی هر دلار را به قیمت 1045 تومان به صرافی‌هاي دارای مجوز بانک مرکزی و 1050 تومان به مردم عادی مي‌فروشند.
مدیرعامل صرافی بانک ملی تصریح کرد: صرافی‌هاي بانکی نیز مجاز شدند که هر دلار را 1050 تومان به مردم بفروشند که این قیمت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته نیز اعمال شد.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه بانک مرکزی قیمت دلار باز هم کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: هم‌اکنون با کاهش تقاضا برای خرید دلار مواجه هستیم. در عین حال حواله‌جات نیز باز شده است. اسدپور در مورد ازدحام جمعیتی در مقابل صرافی بانک‌ها از جمله صرافی بانک ملی برای خرید دلار، گفت: همیشه دلالان بازار برای خرید دلار در مقابل صرافی‌ها تجمع مي‌کنند. مدیرعامل صرافی بانک ملی ادامه داد: صرافی‌هاي بانکی و صرافی‌هاي مجاز باید از فروش دلار به دلالان و سفته بازاها امتناع کنند و تنها به مردم دلار عرضه نمایند.
وی از فروش 22 میلیون دلار در روز پنج شنبه گذشته توسط صرافی ملی خبرداد و افزود: با توجه به کاهش تقاضای خرید دلار، رقم فروش در روز پنج شنبه نسبت به روز چهارشنبه کاهش داشت. اسدپور خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه از ساعت 14 بعدازظهر دیگر متقاضی برای خرید دلار وجود نداشت. ديروز صبح مجددا صف‌های طولانی در مقابل صرافی بانک‌ها و برخی از صرا فی‌هاي مجاز تشکیل شده بود. مردم به‌رغم توصیه‌هاي بانک مرکزی مبني بر اینکه قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، هر روز برای خرید دلار در مقابل صرافی‌ها به صف مي‌ایستند.
ديروز صرافی‌ها قیمت فروش هر دلار را بر روی تابلوهای خود 1050 تومان و قیمت خرید را 1045 تومان درج کرده بودند. برخی از صرافی‌ها نیز طبق معمول، هیچ قیمتی بر روی تابلوها حک نکرده بودند.
همچنین قیمت فروش هر یورو ديروز در بازار 1540 تومان و قیمت خرید 1520 تومان بر روی تابلوی صرافی‌ها اعلام شد.

هیچ نظری موجود نیست: