صفحات

۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

افت ارزش بورس تهران و افزایش تقاضای دلار


در تایید مطلب زیر لازم به ذکر هست که خود بنده در روز چهار شنبه 21/7/89 بیش از 4% ارزش دارایی خود در بورس را از دست رفته دیدم, هرچند که سبد بنده سهامهایی است که تغییر ارزش برابری و طرح تحول آثار منفی روی ان در بلند مدت ندارد ولی در حال حاظر حفظ ارزش دارایی ها کار بسیار پیچیده ای است.

دوستان نیز نگران نباشند , بازار به زودی بر خواهد گشت  سبدتان را از ارز , سهام بانکی و سیمانی پر کنید





افت ارزش بورس تهران و افزایش تقاضای دلار



شاخص بورس و اوراق بهادار تهران هشتمین روز منفی خود را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه در آخرین روز معاملاتی هفته ۳۸۶ واحد سقوط کرد. این افت، در تاریخ بورس، سومین افت بزرگ شاخص در یک روز تلقی می شود.
روزنامه دنیای اقتصاد، روز پنج شنبه ۲۲ مهر ماه، در گزارشی با عنوان «شکست خط مقاومت شاخص پس از ۴۰ روز» نوشته است، شاخص كل كه ۴۰ روز بود در مرز روانی ۱۸ هزار واحد پافشاری كرده بود، این هفته را در فضای متلاطم به صورت كاهشی پشت ‌سر گذاشت، به طوری كه در چهار روز گذشته پنج و نیم درصد از بازدهی امسال بورس تهران، بر اثر نوساناتی كه دلایل آن را اغلب اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها می ‌دانند، در بازار ذوب شد.
پیش از این افت‌ها، بازدهی بورس چهل و هشت و سه دهم درصد بود كه با جریانات پیش‌آمده این رقم به چهل و دو و هشت دهم درصد تنزل یافت.
این روزنامه موضوع را با کارشناسان در میان گذاشته است.
بهروز شهدایی، یكی از كارشناسان بازار سرمایه، درخصوص افت شاخص اظهار داشت، زمانی كه شاخص كل سیر صعودی داشت، از دلایل غیرمنطقی تبعیت می كرد. حال با گذر زمان و فعال شدن بازارهای موازی از جمله مسكن و فضای كسب‌و‌كار، نقدینگی از بازار سهام در حال خارج شدن است.
از دید این کارشناس، افت شاخص تا زمانی که انگیزه لازم برای کسب سود و رشد قیمت ها ایجاد نشود، ادامه دارد.
محمد کاظم مهدوی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز تحریم ها و هدفمند کردن یارانه ها را دو عامل اثر گذار در منفی شدن بازار سرمایه می داند.
روزنامه تهران امروز نیز، در شماره روز پنج شنبه ۲۲ مهر ماه خود، در گزارشی با عنوان «پایان رقص حباب ها» نوشته است، فعالان بازار این افت را ناشی از تاثیر روانی هم زمان تحریم های یک جانبه علیه کشور و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ارزیابی می کنند.
هر چند تحلیل کارشناسان از نوسانات بازار بورس تهران، به نوشته روزنامه ایران متفاوت است.
محمد رضا رهبر، مدیر عامل کارگزاری حافظ، در گفت و گو با روزنامه ایران روز پنج شنبه ۲۲ مهر ماه تحلیل بازار را در شرایط فعلی غیر منطقی دانست و گفت، گمانه زنی هایی که از سوی برخی افراد هم چون اثرات هدفمندی یارانه ها، فشار تحریم ها و نوسان بازار ارز به عنوان دلایل افت شاخص عنوان می شود قابل اتکا نبوده، چرا که به گفته وی این تحلیل ها تازگی ندارد و در گذشته نیز وجود داشته است.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره روز پنج شنبه خود، در گزارشی دیگر، به «دو مینوی ریزش در بورس تهران» پرداخته و نوشته است، در بحث نرخ ارز، تقویت تدریجی قیمت دلار با توجه به تركیب شركت‌های بورس تهران خبر خوشی برای سهامداران خواهد بود كه می‌تواند درآمد ریالی شركت‌های صادراتی و قدرت رقابت ‌پذیری تولید‌كنندگان داخلی را افزایش دهد.
از سوی دیگر، منشا تلاطم كنونی در بازار ارز نكته‌ ای حائز اهمیت در بعد منفی است، زیرا بر اساس برخی گمانه‌ زنی‌ها، اختلال در تبادل ارز با خارج از كشور در ایجاد شرایط فعلی موثر بوده است. در صورت صحت این مساله، شركت‌های دارای تبادلات ارزی در معرض ریسك موانع احتمالی قرار دارند.
روزنامه جهان صنعت نیز در شماره روز پنج شنبه خود، در گزارشی با عنوان «وضعیت بورس در آستانه طرح تحول اقتصادی،» نوشته است، علت اصلی رشد بازار در نیمه اول سال را ورود جریان پول از خارج کشور به هدایت آن ها به سمت بورس بود. البته این پول بر موج انتظارات رشدی اول سوار شده و باعث موج های بزرگ تر شد.
در همین حال، اسدالله اسدپور مدیر صرافی بانک ملی، بعد از ظهر روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به این که طی روز جاری دلار با همان قیمت دیروز یعنی ۱۰۴۵ تومان به صرافی و ۱۰۵۰ تومان به مردم فروخته می شود، گفت، تا ساعت ۱۲ و نیم امروز ۲۲ میلیون دلار توسط این صرافی فروخته شده است.
به گفته مدیر صرافی ملی، طی روز گذشته نیز این صرافی ۲۷ میلیون دلار به مردم و صرافی ها فروخته است.
گزارش خبرنگار فارس بیانگر خرید دلار با نرخ ۱۰۸۰ تومان از مردم و فروش ۱۰۹۰ تومان به مشتریان توسط دلالان خیابانی طی روز جاری است.
خبرگزاری فارس، تقرییا دو ساعت و نیم بعد از انتشار این خبر اعلام کرد، افزایش و شلوغی صف های خرید دلار دولتی در مقابل صرافی های خیابان فردوسی امروز به جایی رسید که صدای اعتراض بسیاری از مردم در آمد و این افراد خواستار برخورد بانک مرکزی با صرافی های متخلف شدند.
این در حالی است که بانک مرکزی در برابر وضعیت موجود سکوت کامل اختیار کرده است.
اختلاف قیمت ها در بازار آزاد و هم چنین ارز دولتی در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، از رساندن قیمت دلار طی هفته جاری به ۱۰۳۰ الی ۱۰۳۵ تومان خبر داده بود. هر چند شواهد امر این طور نشان می دهد که برنامه های کنترلی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بازگرداندن آرامش به بازار، ناکام مانده است.

هیچ نظری موجود نیست: